گزارش برگزاری کرسی های آزاد اندیشی

کرسی آزاد اندیشی با موضوع راه کارهای وحدت و همبستگی ملی مورخ 07/07/1397 در ساختمانفرهنگی دانشگاه با حضور دکتر حاجی عضو علمی دانشگاه و دانشجویان بر گزار شد . در این کرسی ابتدا دکتر حاجی موضوع کرسی را تشریح کرده و فرمودند سخن از اتحاد و همبستگی ملی، سخنی دیروزی نیست، بلکه امروزی و فردایی نیز هست. بلکه امروز بیش از دیروز و فردا بیش از امروز، امت اسلامی و نیاز به همسویی، همدلی و همگرایی دارد. و نیز این مقوله، مقوله ای مردانه و یا زنانه نیست. بلکه از تکالیف عامّ و مشترک همه زنان و مردان است. یکایک ما از زن و مرد باید به سهم خود و به قدر توان و ظرفیت و مسئولیت خود در تحقق اتحاد ملی تلاش کنی. در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که   با نامگذاری سال ١٣٨٦ به نام "اتحاد ملی و انسجام اسلامی"، همگان را به حضوری منسجم و یکپارچه در عرصه بازتولید هویت فرهنگی و سیاسی ایران اسلامی فراخواندند تا با تکیه بر اصول مشترک جامعه، هدف ملت ایران یعنی ساختن ایرانی آزاد، مرفه، با ایمان، آباد و پیشرفته را محقق سازی ، دانشجویان به بحث و گفتگو پرداختند.

 

کرسی آزاد اندیشی با موضوع حجاب و عفاف مورخ 07/09/1397 در مجتمع فرهنگی دانشگاه پیام نور واحد پیرانشهر با سخنرانی دکتر حمزه حاجی عضو علمی رشته الهیات این واحد برگزار شد .  دکتر حاجی به تشریح موضوع پرداختند و خاطر نشان کردند زنان با آرامش کامل در صحنه‌‌ی اجتماعی حضور می‌یابند و وظایف محوله را در سایه‌ی امنیت و آرامش خاطر انجام می‌دهند بنابراین، روح عفاف در کنترل رفتار و رعایت وقار و متانت خلاصه می‌شود؛ ولی اگر به پوشش ظاهری بسنده شود و ملکه‌ی تقوای رفتاری در زن به وجود نیاید، حجاب و در واقع، حیای زن مانند کالبدی بی‌روح خواهد بود و در جامعه اثر نامطلوبی می‌گذارد .

بنابراین، براساس آیات، روایات و فقه اسلامی، حدود نگاه و حجاب و مسائل غریزی در چارچوب شرع مقدس تبیین شده و تخلف از آن حرام و نامشروع است و فلسفه‌ی آن همان امنیت روانی، پاک‌دامنی، سلامت فرد، خانواده و سعادت جامعه‌ی بشری است و پاس‌داری از آن وظیفه‌ی فردی و خانوادگی و حاکمیتی است و تخلف از آن موجب ناکامی، نگون‌بختی، فساد و تباهی فرد، خانواده و جامعه است. به فرموده امام خمینی (ره) واجب است تمام بدن زن به جز قرص صورت و دست‌ها تا مچ از نامحرم پوشیده شود و لباس مذکور اگر مقدار واجب را بپوشاند، مانع ندارد؛ ولی پوشیدن چادر بهتر است، و از لباس‌هایی که توجه نامحرم را جلب می‌کند، باید اجتناب شود

در ادامه دانشجویان موافق و مخالف به بحث و گفت گو پرداختند .

 

مورخ 29/08/97 کرسی آزد اندیشی در کلاس درس دکتر حاجی عضو علمی رشته الهیات واحد پیرانشهر با موضوع تاثیر دعا و نیایش در بهداشت روانی دانشجویان  برگزار گردید. ابتدا دکتر حاجی اهمیت و تاثیر دعا و همچنین بهترین مکانها و مناسب ترین زمان برای استجابت دعا را توضیح داده و با دانشجویان به بحث و گفتگو پرداختند .

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر